Märklin – csődvédelem a bankok ellenében, avagy a marketing úthenger továbbgördül.

A hír röviden. Az éves árbevétel 40%-át elérő hiány miatt a bankok nem akarják tovább finanszírozni a Märklint.

Az évek óta húzódó modellpiaci átrendeződés egyik nyertese a Märklin volt, legalábbis az angol befektetők mint húzó márkanevet megmentették és hozzá vásárolták a német minőségi modellgyártók egy részét (Trix, Hübner, LGB..).

LGB gyártás győrben (fotó:Märklin)
LGB gyártás győrben (fotó:Märklin)
Ez azonban nem volt ingyen. Bezárt német országi üzemek, elbocsátott dolgozók, részben Magyarországra (Győr) áttelepített gyártás és még nincs vége mert egy hatékonyabb disztribúciós rendszer bevezetése még várat magára (a közvetlen gyári webes vásárlás már a magyar vevők részére is elérhető, de ez egyenlőre éppenséggel rontja a Märklin kereskedelmi megítélését a forgalmazók körében).
Teljes digitális termékváltás, egy új közös (DC és AC rendszer) platformon, úgy hogy az alig pár éve – utólag csak átmeneti pilot projektnek tűnő, bár nem annak szánt külsős fejlesztésű digitális rendszerbe fektetett pénz még vélhetően meg sem térült. A megvásárolt gyártok integrációja. Mindezek jelentős pénz elvonással jártak és a piac összeomlása is megelőzte az időközben megjelenő világméretű gazdasági válságot.
Hogy a sikeresnek tűnő cégfelvásárlási hullám végén a nyilvánvalóan kibővült ügyfélkör és bolthálózat mellett a most bejelentett új nagyszámú és részben már kapható termék mellett a bankok miért éltek a végrehajtási jogukkal a további hitelezés helyett, az csak sejthető. A Roco átalakulásában is jelentős szerep jutott a bankok önvédelmi vagy éppen haszonszerző törekvéseinek, aminek eredményeként ma egy új cégcsoportként jelenik meg az emelt áras minőségi modellvasút piacon a volt Roco-Fleischmann gyártmány választék. A szerencsére már nem német családi tulajdonban, hanem éppenséggel egy pénzügyi vonalon jártasabb cégcsoport birtokában lévő Märklinnek így nagyobb esélye van a felszabdaló vagyont elherdáló pénzügyi hiénákkal szemben, akik feltehetően felvásárlási ajánlattal éltek a bankok irányában.
Most a csődvédelem árnyékában az új termékek megkezdett piacra jutásával a cégnek van pár hónap haladéka, hogy a bankok követeléseit és a bankok által már nem finanszírozott dolgozói béreket rendezzék.
A kérdés hogy egy ilyen gazdasági helyzetben, egy játékvásárlás szempontjából szimpla tavaszi negyedév tud-e bevételt produkálni a Märklin cégcsoportnak. Mivel ez a bevétel csak részben származik közvetlenül a vevőktől és jelentős részben a kényszerszerződéses viszonteladókon keresztül folyik be (ugye hogy örülhetnek a német boltok is a 2000 eurós, azaz több mint fél milliós újabb hajó modellnek?) így inkább úgy hangzik a kérdés, hogy a főleg németországi viszonteladó boltok mennyire fizetőképesek jelenleg.
Magyarország a Märklin célpiacairól gyakorlatilag kiszorult, az itteni forgalmazók között gyártóspecifikus (kizárólagosan Märklin terméket forgalmazó) márkabolt nem maradt. A hivatalos képviselet és néhány modell bolt (főleg TRIX) választéka képviseli Magyarországon a Märklin csoportot (üde kivétel a Briko és Veres István féle LGB forgalmazás). Ez csak erősödni fog még egy két évig, hiszen a magyar gazdasági helyzet egyértelmű piacvesztést jelent a modellboltok számára és a Märklin cégcsoport csökkentett gyártási kapacitása, a megnövelt gyártmány választéka egyértelműen predesztinálja a kisebb volumenű, de magasabb árkategóriát képviselő választékot a tömegtermeléssel szemben. A legnagyobb “magyar” modellbolt címet pedig kétség kívül elhódította már az e-bay a maga gyorsaságával és kedvező áraival a gyári képviseletek listaáraival szemben.
A csődvédelem bejelentése azonban nem lehet véletlen időzítésű, közvetlenül a Nürnbergi vásár előtt. Az új marketing szemléletű vezetés pontosan tudja hogy a negatív hír sokszor nagyobbat szól mint a szimpla egy kiállító a sok közül Nürnbergben. Így a ma nyíló Nürnbergi vásáron is a 150 éves évfordulóját a marketing kampányának élére helyező Märklin garantált sajtó visszhangra számíthat és a csőd hír alig egy napig fog élni (tegnap vezető hír volt a német TV csatornák belföldi hírei között), ma már pedig a Nürnbergi újdonságok kerülnek előtérbe, a megújulás és a 150. évforduló. Bár nem értek egyet vele, de azt kell mondjam sajnos ezt így kell csinálni. Az elmúlt évben a romló gazdasági helyzetben is tisztességes árbevételt elkönyvelő Märklin a bevételt új termékekre, új cégekre és az üzemszervezésre (ez a kifejezés takarja az elbocsátott német dolgozók végkielégítésére kifizetett nem kis összeget) költötték. Mindezek egyértelműen egy sikeresebb jövőt előlegeznek meg és egyértelmű hogy 2008 volt a fekete leves a Märklin számára, amit vélhetően sikeresen finanszíroztak ezidáig és mostantól a vevők kiszolgálása és az árbevétel időszaka következik.
Az igazi kérdés hogy az angol befektető (Kingsbridge Capital és a Goldman Sachs), aki nem titkoltan csak a márkanév fenntartását és megerősítését célozta meg, hogy utána piacképesen értékesíthesse mit akar a céggel a jövőben (egyben eladni vagy részvény pakettekre bontani és apránként kiárusítva egy megerősített vezetés kezében hagyni a céget, bár az utóbbi fluktuációja nem erre utal)
Szóval boldog születésnapot és még sok további évet a 150 éves Märklinnek a 60 éves szülinapos Nürnbergi vásáron.
Mi is inkább a 186 oldalas újdonságkatalógussal foglalkozzunk inkább.
Ezt tette a Märklin sajtóbejelentése is ami a finanszirozási gondokról szólt, de valójában Nürnberg kapcsán 400 új termkről és szép új digitális világról beszél.

Boncz Tibor
Budapest, 2009.02.05