Fogaskerekű H0e gőzössel.

MIBA 2008.október
MIBA 2008.október
Megjelent a MIBA októberi száma számos érdekes (a szokottnál jobb) cikkel.

Címlapon a 47 modulból megvalósított H0-ás klub asztal falu részlete TEE szerelvénnyel.

Kis képen egy nagyobb figyelmet érdemlő szerelvény, az 1929-es bajor Karwendel-Express a Liliput jóvoltából.
Annó a modellezés nálunk is az MHSZ (aki túl fiatal hozzá ez a Magyar Honvédelmi Szövetség) keretein belül mint egy sport szerepelt, bár azon belül inkább csak a hajó- és repülő-modellezés, mert a vasút modellezés inkább csak megtűrt úri huncutság volt és inkább agyon hallgatták, nem támogatták. Nos az első bemutató egy 50 éves vasútmodell sportklubot mutat be bajor Bischofsheimből. A cikkhez a H0-ás terepasztaluk képeit mellékelték sörgyárral és egyéb üzemekkel. A 47 modulon megvalósított bajor környezet 10.11-12-én megtekinthető a bischofsheimi polgármesteri hivatal épületében.
A következő folytatásos cikksorozat a Team240 építkezése, akik ebben a cikkben a lapszabászat és csavarozásos szerelés műhelytitkait mutatják be. Érdekesség a görgős lábak használata, ami lehetővé teszi a nagyméretű asztal betolását a falig, de karbantartáshoz kihúzható.
Építsünk gázszállító vagont. Na nem egy mai tartályvagonra kell gondolni, ez egy KPEV/korai DRG korszakbeli redőnyös teher vagon (kicsit olyant kell elképzelni mint a cola és ásványvíz szállító kisteherkocsik rekeszes megoldása) A maratott H0-ás réz KIT ismertetése után egy kis digit tanfolyam, azaz az NMRA-DCC-CV programozás alapjai.

Aki Fleischmann Profi-Boss rendszeren töri a fejét annak egy kis bemutató mozdony programozás, jelző kezelés vagy mozdony vezérlés.
Karton modell a TopModelltől. A H0-ás épületről bizony nem könnyű megállapítani hogyan készült.

6 oldal a TT-ben utazóknak, “Egy állomás északkeleten” címmel DDR korszak Trabantokkal és szemaforokkal. A kétvágányos fővonalon található állomás egy kiágazással megfelel Neu-Durst vágányhálózatának 1:12-es torzított képének, még így is 3,9 m-es a kész állomás.

Märklin Central Station(CS1), de nincs vágányút? A Heki ezt is megoldja. Kis modulokból összeállítható a teljes vágányzat. A CAN-Bus illesztést egy PIC vezérlős elektronika megoldja. Az újság közli a teljes kapcsolási rajzot, beültetési rajzot. A nyomtatott áramköri rajz pedig letölthető a kiadó weblapjáról (Downloads menüpontban, a “Besetztmeldung via CS” link alatt). Teljes alkatrész listával segítik az otthon építeni vágyókat. A letölthető anyag azonban nem tartalmaz a PIC16F917-ről semmilyen információt (a nyák két oldala, valamint a szitarajz – beültetés van meg, ha valaki szépen forrasztó maszkot is szeretne azt már magának kell elkészítenie) Valószínű én voltam figyelmetlen a cikk gyors átolvasása során, de bizony a PIC programozásáról semmilyen információt nem találtam, tehát enélkül neki sem érdemes állni. Igaz a cikk szerzőjénél valamivel kevesebb mint 4,-eurós felárért megvásárolható, ami valljuk be nem sok, ha eleve egy kipróbált hibátlan verziót kapunk. A teljes elektronika alkatrész költsége a cikk szerint átszámítva kb 4,5 eFt, de ha készen van még a távirányítható Märklin daru is vezérelhető rajta keresztül.

Folytatják egy gyönyörűen kivitelezett N-es terepasztal bemutatását egy viadukt szerű híddal és a kikötői valamint gyár részletekkel.

Van egy (reklám) cikk Noch fűcsomó elhelyezéséről, de jobb leírás következő ami a szállított áruk megjelenítéséből a fólia csomagolás lemodellezését mutatja be némi szemüveg lencse törlő papír és megfelelő csillámló festékek felhasználásával.
Folytatják (3.rész) egy H0-ás terepasztal bemutatását egy vidéki állomással (rendező teherpályaudvar).
Új cikksorozatot indítanak a vasúti átjárók témában. Az első rész általános ismertető a vasúti és közúti jelzésekről, a különböző sorompós, vagy a nélküli kialakításokról.
Folytatódik egy bajor szárnyvonal építése (4. rész) ahol most – ismétlés a tudás anyja – híg folyadékragasztós felhordásos megoldást mutat be, de szépen leírva a megfelelő színezési megoldást is. Ami jobban tetszett az a vasutat keresztező erdei betonút kivitelezése, repedésekkel és szélkőtörmelékkel. A képregényszerű bemutatás miatt a németül nem tudok is némi alapismerettel könnyedén hasznosíthatják az itt tanultakat.
Kék a hegyekben címmel a Liliput gyönyörű 1929-es Karwendelwagen-jét mutatják be eredeti fotók és autentikus környezetben. Aki ilyen H0-ás szerelvényt szeretne az például E17-est is szerezzen be hozzá.
És elértünk ennek a cikknek a címadójához:
A Ferro-Train jóvoltából H0e-s fogaskerekű gőzöse, aminek eredetije Salzkammergut környékén Schafbergbahn néven fut itt a cikkben eredeti fotókon is látható. A mozdonyt, egy kocsit és 1m sínanyagot (utóbbit nekünk kell szálanként összerakni) 270,- euróért árusítják (kb 67e Ft).
A gyártói újdonságok képes beszámolóival és rengeteg apró hirdetéssel zárul a 116 oldalas német nyelvű magazin.

A két újságot (lásd még ModelRailroader) szinte egy időben olvastam és bár a MIBA 2325,- Ft-os árával az egyik legdrágább magazin a Magyarországon elérhetőek között, a fenti leírásból is látszik hogy most a MIBA volt az ami jobban megérte az árát.