424 avagy a leendő eddigi legdrágább magyar kisszériás modell ?

424 Gárdony 1:1 fotó:Bt.
424 Gárdony 1:'
Morfondírozás egy kialakuló projekt kapcsán.
Először a fórumokon is megjelent hír szó szerint (ez itt a reklám helye, mert ha valami működik én a lentebb leírt aggályaim ellenére támogatom)
Na meg felkavarja a témában a hazai állóvizet is. Ha más eredménye nem is lesz a projektnek csak megjelennek a hazai gyártók is már megérte a felvetés.

“Hosszas szervező munka eredményeként úgy tűnik talán megszületik az első kis szériás 424-es. Nos ezúttal 50 darab lesz belőle, ha sikerül megfelelő számú vásárlót toborozni. Lássuk előszór is, hogy ki fogja a mozdonyt elkészíteni. A cég neve MMC. Modellbahn Manufaktur Crottendorf. Ez egy kicsi, de komoly cég, amely rézből készült vasúti modellek gyártásával foglalkozik. Ők az egyetlenek, akik egyáltalán hajlandóak voltak foglalkozni a 424-essel, H0 méretben. Ha megnézitek a honlapjukat: http://www.modellbahnmanufaktur-crottendorf.de/ , akkor láthatjátok, hogy nagyon igényes, minőségi termékeket gyártanak. Előttünk cseh megrendelésre készült egy gőzmozdony, a cseh 475-ős. Jellemző a cseh vasútmodellezés vásárlóerejére, hogy a modell 200-as szériában készült. A 424-es pedig 50-es széria lesz. Egyenlőre nem dőlt el, hogy melyik változat készül el. Erre Húsvétig mindenképpen sor kerül. Nem én döntök, hanem erre megkértem néhány nagyon kedves barátomat és ismerősömet, akik remek ismerői a gépnek. Van a gyártónak is igénye, ami érthető, hiszen szeretnének profitálni az üzletből. Ezért abban az irányban gondolkodunk, hogy egy olyan változat jelenik meg, ami futott a MÁV-nál EP II és III-ban, a DRo-nál és az OSbT –nél is. A mozdonyváltozat is eldőlni látszik. Remek kis gép ez a 424-es. Úgy alakította a saját sorsát, hogy most pontosan megfeleljen majd mindenkinek. Tehát van egy olyan altípusa, ami futott a MÁV-nál EP II és III-ban, valamint a Német és Osztrák vasúton is. Csak a pályaszámok különbözőek. A típus ugyanaz.Amennyiben valaki segítene ötlettel, tervdokumentációval, fényképekkel a megvalósításban, azt nagyon szívesen venném. Az MMC úgy vette tervbe, hogy 2010 elején Nürnbergben prezentálja a mozdony úgynevezett Handmuster-jét és 2011 első negyedévében leszállítja a MÁV-os változatot. Most jöhetnek a mocskos anyagiak. A mozdony ára 1650 Euro lesz. Ez az ár nem kevés, el kell ismernem, de ennek megfelelően a mozdony is kiváló minőségben készül.
Aki érdeklődik a mozdony iránt az kérem, hogy privát mailben jelezze: dcflieger@yahoo.de
Az érdeklődés nem kötelez a vásárlásra. Ahhoz megrendelés szükséges, amit szintén erre a mailre kérek. A megrendeléseket mindig visszaigazolom, megadva a bankszámlaszámot, és az én privát és ezért diszkréten kezelendő élérhetőségemet.
Az ötleteket, dokumentációkat, képeket is odavárom, vagy a fórum hasábjain közzétéve.
A szerződés megkötésére legkésőbb május elejéig sort kell kerítenem, ez a gyártó feltétele, tehát addig kell összejönnie a kellő számú vásárlónak is. A megrendelést csak előlegbefizetésével lehet megtenni. Ehhez kérem a megértést. A gyártó ugyan nem kér egyetlen peták előleget sem, de én szerződéses viszonyban állok majd vele, tehát be tudja hajtani rajtam a követelését. Én viszont nem szeretnék ott állni az utolsó pillanatban lemondott mozdonymegrendelésekkel, mert egyszerűen nem tudnám kifizetni. Az előlegként – ami utólagos lemondás esetén nem jár vissza – 400 Eurot szeretnék kapni. Ez komoly összeg és azt jelenti, hogy a megrendelőnek is abszolút komolyak a szándékai. A teljes összeget az átadás előtt három hónappal kell kifizetni. Ez 2010 szeptember közepe. Aki megrendeli a mozdonyt, annak van másfél éve összegyűjteni a pénzt. A befizetett összegeket egy külön számlán kezelem, amelyhez minden megrendelőnek betekintési jogosultságot biztosítok ( interneten keresztül ). Bárki bármikor meggyőződhet, hogy a pénz ott van. Lehetőség lesz arra is, hogy aki akarja részletekben fizethet be ( utalhatja át ) erre a számlára a 400 Euro feletti részt. Ekkor nekem kell jelezni e-mailben az átutalás tényét és az összeget, amit én lekönyvelek az adott megrendelőnek. Átutalást IBAN számra lehet tenni. Én a SEPA rendszert ajánlom, ez 12500 Euro-ig költségmentes. A számlán képződő kamatot a befizetők közt egyenlően szétosztva a mozdony átadásakor visszafizetem. Jelenleg 0,5 – 1,2 % ot lehet kapni a nem lekötött betétekre. Ebből 25% a kamatadó. Ha kell megoldom a kp.-ben fizetés lehetőséget is nyugta ellenében. Ez kicsit bonyolultabb, mert nem Magyarországon élek. Egy a lényeg, így követhető és ellenőrizhető lesz minden egyes befizetett cent. Természetesen a befizetett összegekre teljes garanciát vállalok, aki kéri annak írásban is, és abban a valószínűtlen esetben, ha a projekt valami miatt meghiúsulna, azonnal visszafizetem a teljes befizetett összeget.
Az ötlet egyébként nem az enyém. A csehek így finanszírozzák immáron második MMC-s mozdonyukat, amit a honlapon is láthattok.”

— ennyi a hir (kizárólag helyesírási változtatásokon esett át) —-

A várható ár (letéti díj – bánatpénz mellett) : 1650 Euro Ez mai árfolyamon számítva meghaladja az 500 000,- Ft-ot (300 felett van az eladási árfolyam) Ami nagyban rontja a projekt létrejöttének esélyeit az a beharangozott magasabb árfolyam (nagyon remélem hogy az állam ilyen irányú részbeni érdekei ellenére nem lesz mondjuk 600,- Ft az árfolyam az euró bevezetését megelőlegezendő a felhalmozott belső adósságot így csökkentve – a környező államokban ezt megakadályozták, de mint tudjuk a magyar állam vezetés sok esetben nem követi az európai mintákat), szóval egy esetleges árfolyam változás és belső inflációs hatás (bérek) drasztikusan megdrágíthatja, adott esetben ellehetetleníti a jelenlegi vevők egy részét (akik nem devizában kapják már ma is a fizetésüket). Aki úgy érzi ő is érintet lehet az árfolyam változásban és ma is rendelkezik (ezen az árfolyamon megvenni nem tanácsolhatom hiszen akár lefelé is mehet) az bizony jól teszi ha euróban elkülöníti a teljes vételárat magának. Ha netán visszamenne 250,- Ft-ra (erre a jelenlegi gazdasági teljesítmények mellett kicsi az esély külső beavatkozás nélkül) akkor is kevesebbet bukik, mint ha fordítva egy emelkedési hullám következne be.

A címben említett legdrágább kifejezés valójában nem állja meg a helyét hiszen a Mikro Metakit termékei között ez az árkategória megtalálható és ezidáig is készültek egyedi kis szériás hazai előállítású modellek is ennél drágábban, ipari (múzeumi) megrendelésre akár nagyságrendekkel drágábban is.
Azonban az utóbbi idők kifejezetten magyar vevőknek szánt termékei között a pálmát a norvégok (NMJ) Nohabja vitte el a maga 350e Ft-os árával (H0-ban). Itt most nem a modellek kivitele a kérdés, hogy a vevő ezért az árért valóban azt kapja e mint amit elvár(hat), bár szerintem ez ép oly fontos kérdés (lásd ezek másodlagos piaca szinte nem is létezik – de aki akar egyet itt talál: martrain.hu7-es doboz ).
Az ár mellett van még egy valójában nem csak magyar sajátosság, ez pedig az eddig előre fizetek majd a szállító eltűnik a pénzemmel jelenség. A befizetett 400 Euróx50 = azaz kb 6 mFt (ezt a fix és egy évet meghaladó futamidőre tekintettel akár le is köthetnék) És itt bizony mindegy hogy magyar ügyvéd volt a letétes ügyintéző vagy amerikai cég, vagy német kisvállalkozás netán magyar kiadó vállalat a pénz minden jogi garancia ellenére a jog útvesztőjében eltűnt. Ugyanakkor a gyártónak valódi garanciákra van szüksége ami az ilyen jellegű rendelésre gyártásnál (ha a végtermék jelentősen meghaladja valamely oknál fogva a piacon szabadon értékesíthető hasonló termékek árát – azaz ha a megrendelő visszalép akkor jó eséllyel a gyártó nyakán maradna – jogos elvárás, hogy a vevő finanszírozza, vagy legalább biztosítékot nyújtson. Erre persze valószínű egy zárolt magánszámlán elkülönített és a szállítóra kedvezményezett számla lenne a legjobb ami határidőre szállítás estén a szállítási feltételek pontos meghatározása melletti teljesülés esetében csak a gyártó részére felszabadítható, vagy a határidő lejárta, minőségi problémák vagy a gyártó visszalépése esetén a tulajdonos részére felszabadítható. Ez egyben a megrendelő biztonságát is szolgálja, hogy azt kapja a pénzéért amire fizet (az már jogi finomság hogy a kifizethetőség és a minőség ellenőrzés feltételeinek hol szabnak határt, kinek a joghatósága eldönteni a szállítás megtörténtét) Sajnos száz százalék garancia nincs és a szervezőt én sem ismerem így ebben mindenkinek magának kell informálódnia.

Voltak már korábban is próbálkozások mind kis szériás technológiával (ilyenek jelenleg is vannak) mind a neves gyártók felé tett kísérletek a 424-es modell gyártására (Luc72). Utóbbiból ezidáig nem lett végtermék, a projekt jelenlegi állásáról nekem nincs információm.
A kis szériás gyártók viszont nagyon aktívak, három műhelyben is készülnek 424-es modellek, bár nyíltan jelenleg egyik sem vállalja fel (az így valójában egyedinek nevezhető) gyártást. A legnagyobb esélye szériává válni az egyik műgyanta modellnek van illetve készül rézmodell is (ennek gazdaságos voltában a minőség megtartása mellett a jelenlegi körülmények mellett nem hiszek)

Maga a modell konstrukció tekintetében is tartogat kihívásokat. A kazán felfüggesztési módja, a hajtás részére rendelkezésre álló hely, a hat tengely megfelelő kialakítása és a meghajtás kialakítása mind mind kihívás még a gyakorlott modellezők számára is.
Viszont több nyugati (vagy kínai háttérrel ) gyártó tervez magyar vonatkozású modellek kihozatalát. Reméljük nem égetik meg annyira a kezüket hogy az igazán várt, kurrens modellekre már ne jusson energiájuk. Nem egy tervezett modell végezte egyenlőre fiókban.

Mindezek figyelembevételével mi szívesen segítünk akár az ilyen elit vásárlói klub szervezésében, de ugyan így az egyedi múzeumi modellek fejlesztésétől (saját projekt az 1-es 1:32 méretű, ha már én személy szerint kerti vasutazok) a H0-ás, bárki számára elérhető műgyanta modellekig minden projektnek.
Szivesen bemutatjuk a végterméket is példát adva a többi ma még elérhetetlen modell fejlesztésére.